Основанный в 2008 году Дарьей Жуковой и Романом Абрамовичем Музей является первой в России филантропической организацией, направленной на развитие современного искусства и культуры.
In this podcast, three scholars of art and cinema discuss questions raised by the idea of ‘exposing cinema.’ Through their personal experiences of making the exhibitions The Ecstatic Eye. Sergueï Eisenstein, Filmmaker at the Crossroads of the Arts (Pompidou Metz Centre, 2019–2020), Time Machine: Cinematic Temporalities (Parma, 2020), and Praxis
In this podcast, three scholars of art and cinema discuss questions raised by the idea of ‘exposing cinema.’ Through their personal experiences of making the exhibitions The Ecstatic Eye. Sergueï Eisenstein, Filmmaker at the Crossroads of the Arts (Pompidou Metz Centre, 2019–2020), Time Machine: Cinematic Temporalities (Parma, 2020), and Praxis of Distraction (LiveInYourHEAD at the HEAD, 2019), Ada Akerman, Antonio Somaini, and Paul Sztulman discuss how bodies and visitors’ attention are organized (or distracted), how museum spaces create a sensorial relationship to space as an addition to or an extension of the audiovisual pieces. They also go back to the evolution of exhibition and museum practices throughout the 20th and 21st centuries with regard to the moving image. Together with Eugénie Zvonkine, who moderates the discussion, the speakers reflect on how exhibitions could be equated to ‘live art,’ and how cinema’s unfinished projects can be analyzed and elaborated on through exhibitions.
Antonio Somaini is a full professor in film, media, and visual culture theory at the University Sorbonne Nouvelle Paris 3, where he is also the chair of the Department of Film and Media Studies.
Paul Sztulman teaches history and art theory at the Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs.
Eugénie Zvonkine is an associate professor in the film studies department at the University of Paris 8.
В этом подкасте киноведы и искусствоведы Ада Акерман, Антонио Сомаини и Поль Штульман обсуждают вопросы, связанные с экспонированием кинематографа. Опираясь на личный опыт кураторства — выставок «Экстатичный взгляд. Сергей Эйзенштейн, кинорежиссер на перекрестке искусств» (Центр Помпиду-Мец, 2019–2020), «Машина времени: кинематографические темпоральности» (Парма, 2020) и «Практика от/развлечения» (LiveInYourHEAD, Женева, 2019), — собеседники рассуждают о том, как выставочное пространство и кинематограф организуют (или наоборот) тела и внимание посетителей, как они создают сенсорное и чувственное взаимоотношения со зрителями и тем самым продлевают и изменяют их восприятие аудиовизуальных произведений. Участники дискуссии также возвращаются к истокам музейной и выставочной практик, обсуждая их эволюцию в XX и XXI веках по отношению к кинематографу и видео-арту. Вместе с Евгенией Звонкиной, модератором беседы, они пытаются ответить на вопросы, считать ли выставки «живым искусством», а также как анализировать незаконченные кинопроекты.
Ада Акерман — научная сотрудница лаборатории THALIM Французского национального центра научных исследований (CNRS).
Антонио Сомаини — профессор кино, медиа и теории визуальной культуры в университете Сорбонна Париж 3 (Франция), где также руководит Департаментом кино и медиа.
Поль Штульман преподает историю и теорию искусств в Высшей государственной школе декоративных искусств, Франция.